//F.A.Q. : ¤ Top10 jótanács a történetekhez! |
¤ Top10 jótanács a történetekhez!
Az alábbi cikk inkább segítő vélemény az íróinknak, hogy jobbá tegyék műveiket. Továbbá gondoltam felsorolom benne a leggyakoribb hibákat, amik a történetekben előfordulhatnak.
A fanfiction írás szabad művészet, ahol a rajongók új lehetőségeket tárhatnak fel, amik nem szerepelnek a sorozatokban, viszont van pár gyakori hiba, amitől a komolyabb olvasók csak a fejüket fogják, esetenként a falat kaparják. Itt felsoroltam azt a tíz dolgot, amit ildomos elkerülni vagy fokozott óvatossággal kezelni.
1. "Hali! Új karakter vagyok!"
Ezt mind kipróbáltuk már, nem? Létrehoztuk a saját karakterünket, csapatunkat és az ő történetüket akartuk papírra vetni. Ezzel semmi probléma sincs, csakhogy, ne várd, hogy az emberek tárt karokkal fogadják a szereplőidet. Gondolj bele mennyi rajongó van. Ha mindenki csinál egy saját karaktert, hány történet létezhet róluk. Néhány nagyon jó, sőt remek, de nagyon könnyű beleesni a klisé halmazba és a Mrs. Tökéletesek tömkelegébe.
+ Ha csapatot csinálsz, nézd meg a Football Frontieres csapatokat. Ők általában mind állatokról, istenekről, szellemekről lettek mintázva, hasonlóképp a nemzetközi csapatok, ahol például az amerikai válogatottban helyet kap egy indián, Michael Jackson hasonmása és egy cowboy.
+ Nem feltétlen kell őket mindig rivalda fénybe/főszerepbe helyezni
+ Ha össze akarsz hozni két karaktert nem mindig szükséges két visító saját karakter melléjük, amikor ott van vagy 20 ember, akikből válogathatsz
+ Ha szeretnéd magad beleírni a történetbe gondold meg háromszor is, hogy tényleg jó ötlet-e…
+ Az Inazumának megvan az a nagy pozitívuma, hogy 4000nél is több karaktere van, ha a scoutokat is vesszük, ezért mellékkarakterekért nézz körül az ő háztájukon is
2. Elveszett testvér/gyerek/barátnő/jövőbeli gyerek!
Még az előzőhöz tartozik valamilyen szinten, de mégis külön pontot érdemel. Mindenkit óva intek ettől az ötlettől. Olyan sokszor kijátszott lap, hogy az már nem vicces, hanem idegesítő. Nem biztos, hogy mindenki szeretné olvasni, ahogy az égből pottyant Sakura-chan reménytelenül szerelembe ejti bármelyik karaktert.
Ez általában három kategóriát szokott kimeríteni: halk lány szerelmet vall, szerelem első látásra vagy agresszív lány hirtelen rádöbben az érzéseire és pudinggá válik a kiszemelt karjaiban. Az emberek általában jobban szeretik, ha a sorozatból ismert karakterekkel dolgozik az író és így könnyebben átérzik a történetet.
Továbbá néha hirtelen felbukkannak rég elveszett ikertestvérek és gyermekkori szerelmek, akik évek óta nem látták a karaktert, akit szeretnek. De ne hagyjuk ki a születendő gyermeket, aki káoszt és pusztulást hoz a világra. De kell ilyen egyáltalán? Annyi kiaknázatlan téma van még.
3. Sajnálom, hogy ezt mondom, de XY halott.
Hogy lehet a legkönnyebben működőképessé tenni egy kapcsolatot? Öld meg a riválist. Ez a legegyszerűbb mód. Viszont általában a halálok rendívül ostobára sikerülnek. Próbáld meg másképp kiírni a képből az illetékes zavaró tényezőt. Tényleg a gyilkosság az egyetlen megoldás? Esetleg a hirtelen autóbaleset?
4. "Áh, hirtelen meggondoltad magad?"
X megcsalja Y-t vagy X kiszeret Y-ból és csipogó fangörlé változik át. Ezek a dolgok nem egy kettőre történnek. Bárki beleszerethet bárkibe, de ez nem azonnal szokott történni és bizonyos karaktereknél sokáig is tartana nyíltan kimutatott érzésekről beszélni. Te se egyik napról a másikra döntöd el, melyik iskola lenne a számodra legjobb. Általában ugyanez igaz az emberekre és a fiktív karakterekre.
+Érezd át a karakter helyzetét. Hogy viselkednének az adott helyzetben?
+ Figyeld meg hogy viszonyulnak a karakterek a sorozatban. Hogy lehet hihetően elmélyíteni és megváltoztatni ezeket a kapcsolatokat? Milyen közös dolgok vannak bennük? Mi vezethet félreértésekhez?
5. "Ha nem szeret, hát élni sem érdemes!"
Az emo. Mindenki szereti a drámát, de ezzel együtt imádunk túlzásokba esni. A dobott ember vagdosni kezdi magát miközben a kiszemelt boldogan éli világát a választottja mellett. Öngyilkosság, depresszió viszont tényleg lehetséges lenne minden esetben? Persze egy ideig lehet, hogy emésztik magukat, de az emberek általában továbblépnek. Ha valami szomorút szeretnél írni ismerd ki alaposan a karaktert a sorozatban. Nem igazán jellemző, hogy bárki ilyen drasztikus módszerekhez folyamodna csupán szívügyek miatt.
6. "Mit mondtál?"
Angol nevén Out of Character vagy röviden OOC. Így nevezik, mikor valaki úgy viselkedik, ahogy amúgy soha. Ez gyakran az egész fanficet romba döntheti, hiába jó az ötleted hozzá. Senki sem egy csapat túlpörgött szereplőről akar olvasni, akiket a végtelenségig eldeformáltak, hanem a valódi Endouról, esetleg Shindouról.
Hiába működik tőle jobban a sztorid, nincs értelme megváltoztatni a karakterek személyiségét. Légy hiteles! Sokkal érdekesebb kigondolni mit csinálnának bizonyos helyzetekben, mint majom módjára püfölni a billentyűzetet.
Másik gyakori hiba a japán személy-jelek (-chan, -kun, -sama) téves használatából ered. Ha jól használod lendíthet a sztoridon, de a véletlenszerűen beszúrt japán szavak, mint például "hai", "kawaii" "itadakimasu" csak rontanak az összképen. Főleg, ha nem beszéled a nyelvet. Az emberek kinevetnek, ha valamit elírsz, nagy eséllyel pedig ők sem tudnak japánul, így fogalmuk se lesz róla mit is akarnál ezzel a pár szóval.
+ Például, ha megfigyeled Tenma általában a nála idősebbeket az iskolában van -senpai (felsőbb éves) vagy -san jelzővel illeti
+ Tsurugi nagyon sokáig nem hajlandó Tenma keresztnevét használni és folyton a vezetéknevén szólítja
+ Természetesen nem számít téves használatnak, ha mondjuk az adott karakter idegesítésére használja valaki tévesen, de itt sem szabad túlzásokba esni
7. Mikor túl messzire mész a saját ötleteiddel
Scoutok és kisebb karakterek esetében ez a dolog nem vészes, mert a róluk elérhető információ épp arra elég, hogy valami fogalmunk legyen a dolgokról. Ilyenkor igazából szabadon játszadozhatsz a személyiségükkel, magasságukkal, születésnapjukkal meg, amit akarsz. Viszont minél többet szerepel valaki a sorozatban annál kevesebb lyukat lehet így betömni. Ha mondjuk valamelyik karakter szüleinek nevet adsz ne várd el, hogy a többiek is ezt fogják használni. Ne feledd ezek nem a valódi neveik így nem várhatod el, hogy az emberek elismerjék őket annak.
8. Az ötletek hiánya. Avagy ez is olyan, mint a többi.
Endou bedepresszál mert mindenki kilép a csapatból. Gouenji külföldre megy. Gazelék összevesznek. Valaki eltűnik. Valaki elmenekül. Ez mind szép és jó, de sok ötlet elveszti az eredetiségét, ha túl sokat használjuk. Ha hasonló ötleteket akarsz felhasználni, próbálj hozzájuk adni egy kis csavart, amitől kitűnnek a többitől. Ha ez nem megy, próbálj kitalálni valami újat.
+ Menj végig a zenéiden és próbálj az alapján írni
+ Nézz körül a szobádban, hátha van ott valami, amit felhasználhatsz
+ Random cikk a wikipédián
+ Próbáld Alternatív Univerzumba tenni a történetet esetleg egy másik film/világ/történet alapján
9. A helyesírás a legjobb barátod
Ha még te sem érted mit akarsz mondani, én sem fogom elolvasni a fanficed. Effelől a többiek is hasonlóan éreznek. Nagybetűk, helyesírás, nyelvtan, vesszők és bekezdések; ezek mind lényegesek nem csak a nyelvtantanárok agyszüleményei. Elvégre mikor fanficet írsz az olyan, mintha egy könyvet írnál, nem? Kezdj új sorokat amikor másik szereplő beszél, figyelj a stílusukra, Ly és J közti különbségekre és így tovább. Írd le rendesen a karakterek nevét. Ne légy lusta. Ha nem vagy biztos benne nézz utána. Nem mindegy, hogy Afuro vagy Afro…
10. Az interaktív szöveg nem fanfic
A legtöbb oldalon pedig nem is engedik feltölteni azokat a műveket, amiket épp valaki nagy hévvel lefirkantott és csak párbeszédekből illetve szmájlikból és csillaggal jelölt cselekvésekből áll. Hiányzik belőlük a történet és egy két mosolyon kívül túl sok jót nem ígérnek.
Ilyenek a karakter kérdezős írások is, amik inkább fórumra tartoznának nem pedig a fanficek közé.
+ Kérdezd meg a barátaidat a történet ötleteikről és kérdéseikről, majd próbálj ebből dolgozni
|